undefined

Prowadzę sklep z rolkami i prawie codziennie słyszę pytanie o to jakie rolki polecam dla osoby początkującej, po czym następuje seria pytań o mądrości wyczytane w internecie: Aaaa jakie łożyska są w tych rolkach? Aaaa koła, to plastikowe czy kauczukowe? Ale szyna, to chyba aluminiowa powinna być? Aaaa nie lepsze trzy koła? itd.

Większość poradników jakie znalazłem w sieci traktuje o technicznych aspektach na które trzeba zwrócić uwagę przy zakupie, podczas gdy dla osoby początkującej albo są one zupełnie nieistotne, albo nie jest w stanie ich zweryfikować. Poniżej dość nietypowy poradnik. Jeśli zamierzasz kupić pierwsze rolki, to pomoże Ci on zdecydowanie bardziej niż wiedza o łożyskach, twardości kół lub innych technikaliach. Stosując poniższe 5 zasad masz dużo większe szanse na trafiony wybór.

 

1) Po pierwsze zastanów się nad tym czy w perspektywie czasu rolki będą Ci służyć tylko do rekreacyjnej jazdy tzn. do przodu po gładkich ścieżkach rowerowych i wyasfaltowanych skwerkach? Jeśli tak wybierz rolki rekreacyjne. Jeśli wiesz, że z czasem będziesz miał/a ochotę na więcej: jazda po mieście, jazda tyłem, elementy slalomu, wtedy wybierz rolki urban.

Uzasadnienie: Zarówno rolki rekreacyjne (miękki but i koła do 84mm średnicy) jak i rolki urban (plastikowa skorupa z butem wewnętrznym i kołami max. 84mm) doskonale nadają się dla osób początkujących. Jednak rolki urban dają znacznie więcej możliwości niż tylko stawianie pierwszych kroków i jazda do przodu. Jeśli wiesz, że poprzestaniesz na spokojnej rekreacyjnej jeździe, nie przepłacaj i kup rolki rekreacyjne od ~450,00zł. Dobry sprzęt urban zaczyna się od około 650,00- 700,00zł. Pisząc "dobry" nie mam na myśli zaawansowania technicznego, a jakość wykonania. W zamian otrzymujesz możliwość rozwijania twoich umiejętności od podstaw do bardzo wysokiego poziomu: jazda przodem, tyłem, skoki, slalom, jazda po schodach i co sobie wymarzysz. Pamiętaj że rolki urban najczęściej nie mają w zestawie hamulca. Można dokupić hamulec uniwersalny lub od początku uczyć się hamować alternatywnymi metodami.

 

2) Jeśli zdecydujesz się na rolki rekreacyjne weź pod uwagę markę Rollerblade, jeśli twój wybór pójdzie w stronę urban zdecyduj się na Powerslide NEXT, FRX, FR3, FRW, Rollerblade Twister Edge. Jeśli chcesz wybrać inną markę/model zasięgnij rady doświadczonego rolkarza lub najlepiej instruktora jazdy na rolkach.


Uzasadnienie: Wiem, wiem, to co napisałem brzmi jak reklama i będąc poprawnym politycznie powinienem takich zdań unikać. Jednak skoro to czytasz oznacza, że jesteś początkujący/a! Jeśli Ci powiem, że rolka ma dobrze trzymać piętę i staw skokowy w pionowej pozycji względem osi czołowej i że szyna powinna być ustawiona tak żeby możliwa była jazda na jednej nodze po linii prostej bez korekty itd, itd. Nie jesteś w stanie tego zweryfikować, ponieważ nie masz porównania. Ponad to nie jesteś w stanie podczas przymiarki pojechać na rolkach z taką pewnością aby móc wyczuć te niuanse.

Pokrótce dlaczego poleciłem powyższe marki/modele. Rollerblade wyróżnia się obecnie na tle konkurencji w segmencie rolek rekreacyjnych entry level. Śmiało można kupować każdy ich podstawowy model z dużym prawdopodobieństwem na trafiony wybór. To jedyny producent który nie miał w ostatnich latach żadnej większej wtopy. PS NEXT, FRX, FR3, FRW, Rollerblade Twister Edge, to modele do jazdy urban które po primo: są sprawdzone w bojach, secondo: leżą dobrze prawie na każdej stopie. Świetnym modelem rolki urban jest też np. PS Imperial jednak jeśli masz szerszą stopę, to tu już zaczynają się schody. Pamiętaj! Nie piszę, że to jedyne słuszne wybory, ale są to wybory pewne. Przy innych trzeba dokładnie sprawdzać i zasięgnąć rady osób które dobrze się na tym znają. Co gorsza czasem też drogie rolki markowych producentów bywają trefne. 2 lata temu trafiła do mnie partia markowych rolek (cena ponad 700zł) w których nie dało się jeździć, ponieważ wymuszały nieprawidłową pozycję stawu skokowego, kierując kostkę na zewnątrz. Odesłałem je do producenta, ale jak się domyślasz nie trafiły na przemiał, a do innego sklepu. Doradztwo bezpośrednio w sklepach, nawet specjalistycznych bywa różne. U sprzedawcy zawsze pojawia się pokusa, aby wypchnąć z magazynu towar który nie schodzi. Szczególnie gdy Klient od wejścia bardziej interesuje się maksymalnym rabatem, zamiast jakością sprzętu. :)

Jakość pierwszych rolek ma ogromne znaczenie! Jest ona zdecydowanie bardziej istotna niż w przypadku takiego sprzętu sportowego jak rower, hulajnoga czy deskorolka.

 

3) Najlepsze dla Ciebie będą rolki z czterema kołami o średnicy kół 80 lub 84mm. Nie daj się namówić na większe.

undefined

Uzasadnienie: Podczas jazdy na staw skokowy działają duże siły zginające, tym większe im mniej umiesz jeździć. Jeśli dołożysz do tego dźwignię wynikającą z dużych kół, potęgujesz efekt. Trudniej Ci będzie utrzymać równowagę, trudniej będzie ustawić staw skokowy we właściwej pozycji, nauka będzie wolniejsza, a Ty wbrew oczekiwaniom będziesz jeździł/a wolniej zamiast szybciej. Pamiętaj, że rolki z większymi kołami zazwyczaj są też droższe zatem część sprzedawców będzie Ci polecała taki produkt bo "rozwojowy", bo "szybszy", bo "modny" itd. Bądź asertywny/a!

 

4) Nie zawracaj sobie głowy rodzajem łożysk, twardością kół i tym czy szyna (płoza) jest aluminiowa czy kompozytowa.

Uzasadnienie: Nie twierdzę, że powyższe rzeczy są nieistotne. Ty wszak jesteś początkujący i jeśli weźmiesz sobie do serca poprzednie punkty z największym naciskiem na wybór markowych rolek, to nie odczujesz różnicy wynikającej z twardości kół, łożysk czy szyny. Natomiast w momencie, gdy dojdziesz do poziomu w którym tę różnicę zaczniesz czuć, łożyska i koła jako elementy eksploatacyjne i tak będziesz musiał wymienić. Wtedy zagłębisz się bardziej w temat. Co do szyny, alu czy kompozyt? Jeśli wybrałeś/aś rolki urban, problem z głowy, bo szyna zapewne jest alu. W rolkach rekreacyjnych kompozytowe szyny będą głównie w modelach podstawowych, ale niech Cię one nie przerażają. Z doświadczenia mogę zapewnić, że czasem szyny kompozytowe są bardziej wytrzymałe i przyjemniejsze w jeździe niż aluminiowe, np. zdecydowanie lepiej tłumią drgania.

 

5) Przymierzaj, przymierzaj i jeszcze raz przymierzaj. Dla Ciebie jako początkującego rolki muszą być wygodne.

Uzasadnienie: Niewygodne rolki równa się brak przyjemności z jazdy, a po co jeździć kiedy przyjemności brak?! Jeśli ktoś, nawet ktoś świetnie jeżdżący powie, że model X jest super wygodny. Oznacza to tylko tyle, że dla tego kogoś model X jest super wygodny, ale wcale nie musi być tak samo wygodny dla Ciebie. Każdy ma inną anatomię stóp, czasem drastycznie inną. Jeśli namierzyłeś/aś już w sklepie dobre rolki (sprawdzony model), przymierzaj je.

Ale przymierzaj porządnie! Wyjmij wszystkie włożone do środka przez producenta papiery, włóż stopę, dobrze ułóż język na piszczeli, zasznuruj na całej długości, dobrze (dość mocno) zepnij dolną klamrę lub rzepa (tzw. klamrę 45⁰), górną też zepnij. Wstań i lekko ugnij kolana, tak aby znalazły się nad palcami stóp. To prawidłowa pozycja do jazdy i w tej pozycji zacznij nasłuchiwać co mówią twoje stopy. Jeśli czujesz, że jest ciasno z każdej strony ale nacisk jest równomierny, to tak ma być. Jeśli gdzieś, coś uciska punktowo zdejmij rolkę i załóż ponownie, jeśli ucisk pojawia się w tym samym punkcie i nasila proporcjonalnie do czasu jaki masz rolkę na nodze, to przymierz inny model. Jeśli rolki ciasno opinają stopę to dobrze, jeszcze się trochę rozbiją podczas jazdy, jeśli uciskają punktowo, podczas jazdy będzie tylko gorzej.

Pamiętaj że jeśli nie ugniesz kolan lub nie zepniesz klamry/rzepa 45⁰, wtedy pięta nie cofnie się w bucie na prawidłową pozycję, a Tobie będzie się wydawało, że rozmiar jest za mały. Kupisz większe i będziesz miał/a problemy z kontrolą jazdy. Rolki muszą pasować idealnie. Dobrą sytuacją jest taka w której gdy zakładasz rolki na stopę wydają się za małe, a po zapięciu rzepa/klamry jest ok.

Aut. Marcin Duda